تابستان، جراحي زيبايي را مُد مي‌کند!


 

دکتر سيدمهدي ‌موسوي‌زاده*




 
در فصل تابستان که دغدغه درس و امتحان و دانشگاه کمتر است و خانواده‌ها از جهات مختلف فراغت بيشتري دارند، بيشتر براي انجام اعمال جراحي زيبايي برنامه‌ريزي مي‌کنند. من بنا دارم در اين يادداشت به صورت خلاصه و تيتروار به برخي از شايع‌ترين اعمال جراحي زيبايي در اين فصل اشاره کنم:

• رينوپلاستي:
 

عمل جراحي زيبايي بيني به عنوان شايع‌ترين عمل جراحي در جهت اصلاح ناهنجاري‌ها و بدشکلي‌هايي به واسطه خصوصيات ارثي، اختلالات رشدي يا ضربات و ضايعات ناشي از بيماري‌هاي مختلف اطلاق مي‌شود. در اين جراحي با تغيير در اندازه و شکل بافت‌هاي غضروفي و استخواني و در موارد خاص در پوست بيني در جهت اصلاح شکل بيني اقدام مي‌شود. اين عمل جراحي امروزه به دو روش اصلي ولي با تکنيک‌هاي بسيار متنوع انجام مي‌شود. در روش بسته تمام برش‌هاي جراحي در داخل حفره بيني داده مي‌شود، در حالي که در روش باز به جز برش‌هاي داخلي برشي نيز در جلوي ستون مياني بيني داده مي‌شود تا دسترسي و پيدايش ساختمان‌هاي داخلي بيني به شکل بهتري صورت گيرد. باتوجه به اينکه پوست بيني مثل لباسي ساختمان‌هاي غضروفي و استخواني را مي‌پوشاند بنابراين در صورتي که پوست بيني ضخيم باشد شکل و حجم و وضعيت ساختارهاي زيرين کمتر قابل مشاهده شده و نتيجه زحمات جراح کمتر به چشم خواهد آمد. قابل ذکر است که بيني وظيفه بسيار مهمي به‌عنوان عضو تنفسي و بويايي داراست و در جريان اين عمل جراحي با تاکيد بر حفظ فيزيولوژي تنفسي، در صورت وجود اختلال مثل انحراف تيغه بيني و گرفتگي مجراي بيني بايد هم‌زمان اصلاح انجام شود. برخلاف تبليغات غيرواقعي در عمل جراحي زيبايي بيني ليزر هيچ‌گونه کاربردي ندارد و متاسفانه در مواردي با اغماض از اخلاق پزشکي تبليغات دروغيني با دست‌مايه‌هاي تجاري صورت مي‌گيرد که دون شأن پزشکي است.

• جوان‌سازي صورت:
 

اعمال جراحي جوان‌سازي به اعمال جراحي و زيبايي اطلاق مي‌شود که در جهت اصلاح و رفع چين‌و‌چروک‌هاي صورت، پيشاني، پلک‌ها و افتادگي ابرو به کار مي‌رود. با افزايش سن به علت عوامل مختلف از جمله کاهش انعطاف‌پذيري و کيفيت الياف الاستيکي پوست و جاذبه زمين ساختمان‌هاي نرم ناحيه صورت دچار افتادگي و پير شدن مي‌شود که در مواردي با سن تقويمي هماهنگي ندارد. در اين گروه از عمل‌هاي جراحي زيبايي مي‌توان از ليفت يا کشيدن پوست و عضلات صورت و گردن، بالا کشيدن پيشاني و ابروها و جراحي پلک نام برد. براساس شدت افتادگي پوست صورت و گردن، ليفت صورت با روش‌هاي مختلفي از جمله برش کوتاه، برش کامل، ليفت پوست و عضلات صورت و کاهش حجم چربي زير فک و گردن و... انجام مي‌شود. در صورت لزوم‌ مي‌توان همراه با ليفت صورت تزريق چربي، گذاشتن پروتز گونه و چانه نيز انجام داد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص جراحي پلاستيک

منبع:www.salamat.com